Maclaren

För över femtio år sedan var Maclaren det första företaget att skapa en paraplysulky vilket var en revolution inom babybranschen. Den var tillverkad av flygplansaluminium, vägde mindre än 3 kg och kunde lätt fällas ihop med en hand. Hos oss hittar du Maclaren Techno XT, sulkyn med fullt liggläge, en lång utdragbar sufflett och höj- och sänkbara handtag. Till detta hittar du också diverse tillbehör. För femtio år sedan introducerade Maclaren den första paraplysulkyn. Det gjordes av flygplansaluminium, vägde mindre än 3 kg och kunde lätt vikas ihop med en hand. Den lilla sulkyn med stor stil revolutionerade livsstilen för föräldrar och förändrade för alltid babytransport.

Idag fortsätter Maclaren sitt åtagande att utforma och skapa enastående premiumprodukter som överskrider alla globala säkerhetsnormer. Varje Maclaren produkt är tillförlitlig, innovativ och elegant enligt den brittiska traditionen. Maclaren brinner lika mycket för att skapa produkter som förbättrar familjelivet som de brinner för att bidra till sociala och miljömässiga frågor som förbättrar vår värld.

Den första Maclarensulkyn föddes ur de högsta kraven på säkerhet och innovation. Owen Maclaren, en före detta testpilot och flygingenjör, anpassade sitt arbete från Spitfire jaktplan för att skapa en smartare barnvagn; en som skulle kunna ge hans barnbarn komfort och säkerhet utan att vara besvärlig och tung. Hans design och patent från 1965 var början av Storbritanniens mest berömda rad av paraplysulkys. Sedan dess har Maclarens produkter bidragit till att förändra livet för mödrar och spädbarn, de erbjuder säkerhet, kvalitet och bärbarhet; en blandning av framsteg som upprätthåller bolagets framstående rykte inom spädbarnsvård.

Maclarens produkter säljs från Nya Zeeland till London och från Sydamerika till Mellanöstern i mer än 50 länder i dag. Bolagets produktsortimentet har utökats till att omfatta tillbehörslösningar för mödrar, förskolor möbler och välbefinnandeprodukter. Maclaren, i sitt starkaste tillstånd hittills fortsätter att ge vad en mamma vill och vad ett barn behöver.

Strax efter att grundaren Owen Maclaren beviljats ett patent för världens första hopfällbara paraplysulky, startade han sin kommersiella produktionen i sina konverterade häststall. I slutet av 1967 hade över 1000 barnvagnar tillverkats och sålts. Det stod klart att lätta, slitstarka barnvagnar var i högsta efterfrågan av brittiska mödrar, och produktionen måste öka. Fabrikslokaler hyrdes i Barby och Daventry, Northamptonshire, England, samt forskning och utveckling bildades i Long Buckby. Fabriken, efter ett år av produktion, producerade 180.000 barnvagnar för att möta den ökande efterfrågan 1975.

Samma år, tillverkade Maclaren med barns behov i åtanke Play Buggy; en minikopia av sina sulkys som kan köras av ett litet barn. Produkten blev en omedelbar succé bland Storbritanniens barn och tilldelades årets leksak 1976. Produktionen av fullstora barnvagnar, under tiden, hade ökat till över 600.000 enheter, varav nästan hälften exporterades. Maclarens växande verksamhet använde 1976 över 640 mil rör och 1 365 000 meter tyg, detta markerade den explosiva tillväxten för ett företag som inte ens var tio år gammalt.

Det sena 1970-talet och 1980-talet markerade en period av genombrott i produktutvecklingen för Maclaren, och världen märkte det. 1977, kommer den första sulkyn med lutningsläge, i ryggstödet vilket tillförde ytterligare en smart funktionalitet i vagnen. Modellen kom också med en ny typ av "ballongdäck" för att ge en mjukare upplevelse för barn och mor. Innovationerna fortsatte under 1981 och Maclaren blev det första barnvagnsföretaget att använda swivelhjul i fram och länkade bakbromsar för som satte en säkerhetsstandard högre än något annat företag.

Företaget började ta utländska marknader 1984 med en ny modell, Sovereign, efter mer än 5 miljoner barnvagnsenheter hade sålts i Storbritannien. Nästan omedelbart blev denna exportmodell en succé, och blev den bäst säljande barnvagnen i USA och många andra ledande marknader. Företaget, som syftar till att driva innovation och samtidigt expandera utomlands, utvecklade den första vagnen som kunde transportera ett barn från födseln i Dreamervagnen. Maclaren har genomgående höga krav på tillverkning och återkommande framgång av nya modeller gjorde att British Design Council gav sitt tillstånd till att Maclarens vagnar fick bära "Design Centre" logo på Dreamer De Luxe och Sprint barnvagnar 1985. Samma år, vinner Dreamer De Luxe the Gold Award för bästa nya brittiska produkt på barn- och Nursery mässan 1985 samt Silver Award för totalt bästa produkten. Modellen kombinerade alla de bästa egenskaperna hos den ursprungliga Dreamer med nya funktioner, bland annat en integrerad shoppingficka för mödrar. Maclaren säkerhetsstandarder gällde även deras fabriker: 1985 vann företaget för 10:e året i rad Safety Award av British Safety Council för sitt jobb att förebygga de anställdas olyckor.

Före slutet av årtiondet skulle Maclaren lansera tre nya banbrytande modeller: Maclaren Cub, en multi-läges barnvagn med ett chassi som kunde rymma en valfri babylift, Maclaren Lullaby, den första traditionella sulkyn och Maclaren TC Transit stol, en mobil stol för att transportera vuxna som inte kan gå långa avstånd. Tjugo års drift på Maclaren hade skapat världens mest dynamiska sortiment av barnvagnar.

Maclaren fortsatte att ligga i framkant när det gällde barnvagnstillverkning under slutet av 1980-talet och 1990-talet och började en övergångsfas på företagsnivå. Efter att fördubblat sin produktionskapacitet med köp av mer fabriksyta 1987 förvärvades bolaget 1988 av Hestair plc, ett börsnoterat företag med intressen i arbetsförmedlingar och konsumentprodukter. Det nya bolaget heter Hestair Maclaren. Samma år förvärvade Hestair plc Cindico av Driffied, tillverkare av plantskoleväxter och barnvagnar. Driffied blev en del av Hestair Maclaren Group inom Hestair Abp: s konsument Products Division, och företaget var i en stark position för att lägga till en redan väl utvecklad linje av produkter. År 1989, efter ändrade marknadsundersökningar, släpper företaget två nya barnvagnsmodeller som syftar till en konsumentsektor som krävde mer än en dynamisk produkt. Super Dreamer innehöll en revolutionerande "clip-in, clip-out" säte, och Skipper var för mödrar som sökte en kombinationsbarnvagn.

Hestair köptes av B.E.T. 1990 i en transaktion som skulle visa sig vara något kortlivad: samma år tillkännager Hestairs direktörer en management buyout från B.E.T. och lyckas. Under tiden visar Maclaren upp världens första bilbarnstol/sulky med införandet av flera tillbehör till sitsen för sin Super Dreamer sulky. Multi-sätet fungerar som en bakåtvänd bilbarnstol för spädbarn, en låg stol och ett babyskydd som enkelt klickas fast i Super Dreamersulkyn. Detta gjorde det möjligt för barnet att flyttas från huset till bilen och in i vagnen utan att lyftas ur babyskyddet. En nyhet i branschen.

Maclaren självständighet från sitt moderbolag förstärker bolagets engagemang för innovation och framåttänkande. År 1991 inleddes en modern och uppfriskande marknadsföringskampanj för att ge bolaget en vältajmad återfödelse i ögonen på globala konsumenter. Företaget flyttas och omformar sin image och identitet baserad på: "Vad en mamma vill ha. Vad ett barn behöver." I programmet ingick en ny logotyp, litteratur, reklam i tidningar och två tv-reklamer. En uppsjö av nya modeller lanserades, alla i framkant av den senaste barnvagnstekniken. Nya modeller under början av 1990-talet kulminerade i Maclaren Chamade: en lyxig 2-i-1/3-i-1 kombinationssulky som erbjöd "närmast möjliga känsla av komforten i en mors armar". Modellen fortsatte med att få en gemensam First Award i barnvagnar och sulkykategori på ordinarie Child & Nursery Show på Earls Court 1993. Under samma period, bröt företaget genom konstruktionsgränser i dubbla barnvagnar med Duette - den första dubbla paraplysulkyn som kan användas från födseln och även passa genom en standardbred dörröppning. Denna Duette fick tre utmärkelser på mässan Child & Nursery i London: Best Overall ny produkt, bästa nya brittiska produkten och vinnaren av Gold Award i barnvagnar och sulkykategorin.

År 1994 förvärvades Maclaren av Sunleigh Group. Företaget utformade flera nya barnvagnsmodeller och började öka produktionen av barnmöbler till 1999 då inrättandet av Maclaren USA, Inc., ett helägt dotterbolag bildats för att marknadsföra Maclaren produkter i USA och Kanada. Skapandet av Maclaren USA, Inc., kallad "MUI", markerade början av bolagets nuvarande tillstånd och en mer explosiv tillväxt. Försäljningen ökade på flera viktiga marknader i väst, inklusive flera i Europa som hade varit något statiskt sedan 1994, och företaget fokuserar på en global strategi. En webbplats bildades (www.maclarenstrollers.com), och en andra webbplats (www.majorstrollers.com) inrättades för bolagets särskilda behovsprodukter. Dessutom etablerade Maclaren den första kända garantiregistrering on-line i babyproduktsindustrin. Mitt i denna övergång, fick Maclarens nya Opus Duo modell den högsta utmärkelsen i sin kategori: Bästa barnvagn från Consumer Magazines årliga Mother & Baby utmärkelser. Designers Bill Amberg och Kate Spade har båda slagit sig ihop med Maclaren för att producera barnvagnar som var mycket funktionella samt "föremål för design" under 2001 och 2002. Maclaren lyckas kombinera god design med högsta funktion, en bedrift som få konsumentvaruföretag kan uppnå. Lanseringen av sin Volo modell 2003 var födelsen av företagets flaggskepp. Vid sin debut, kallade Fit Pregnancy vagnen "nära perfektion" för mödrar.

Utmärkelsen för Volo var inte den första för Maclaren, och de visade sig vara bara början på en produktionsperiod för det nya företaget som endast kan definieras av sina hyllningar de fått. Twin traveller utsågs till Baby Talk Magazines "Redaktörens val" 2003. Volo var New York Magazine "Best Bet" samma år och Maclaren som företag tilldelades Mother & Baby prestigefyllda utmärkelse för Excellence som ett erkännande av industrins bidrag. Mellan 2004 och 2005 tillkom Maclarens Quest, Techno XT, Front Carrier (bärsele) och Mac Sac - och utmärkelser följde omedelbart. Techno XT fick Best Value och Reader favorite genom Prima baby readers and Mother och Baby, och båda bärselarna fick Gold och Platinum Awards, respektive, från Baby and Toddler.

Maclaren lanserade en linje av hud och kroppsoljor 2005 som erbjuder mödrar fler verktyg för att ta hand om sina barn och sig själva. I augusti 2012 lanserade Maclaren sitt flaggskepp www.shopmaclarenbaby.com. Nätbutiken har det mest kompletta utbud som finns av Maclarens produkter och betjänar kunder i Nordamerika, och sedan 2013 även Europa och Asien.

Idag, efter mer än 40 år av innovation, fortsätter Maclaren bygga barnvagnar och barnmöbler enligt samma normer som dess grundare. Ett branschledande skapande team som producerar snygga och bekväma modeller och bedriver co-branding med några av världens främsta designers. Några av branschens bästa produktingenjörer ställer säkerhetsstandarder som vida överstiger kraven för frivilliga standarder av barnvagnar. Hela sortimentet backas upp av en sund verksamhets högkvarter och marknadsföringspersonal som fokuserar på att erbjuda mödrar det bästa för sina barn på en global nivå. Maclarens kärnvärden och framtida verksamhetsplaner kan förenklas till sin mission: Vad en mamma vill ha, vad ett barn behöver.

Visa som Rutnät Lista

1 Produkt

per sida
Stigande ordning
Visa som Rutnät Lista

1 Produkt

per sida
Stigande ordning