Reima

Hos oss hittar du Reimas högkvalitativa overaller, mössor, tossor och vantar till baby! Idag är Reimas huvudägare The Riverside Company, ett globalt equity-företag. I Finland, Tammerfors och Vanda har de ca 100 anställda och sedan har de ca 120 anställda i andra länder. Deras viktigaste exportländer är de nordiska länderna tillsammans med Ryssland och Schweiz. Reima, som är en gammeldags finskt mansnamn är också ett adjektiv besläktat med ordern för livlig, pigg, rättvis, ärlig, glad, pålitlig och respektfull. Detta är vad Reima ämnar att leva upp till.

Reima utvecklar funtionsplagg i toppkvalite. De gör laboratorietester på sina material för att säkerställa att de lever upp till den funktion de ska ha i ett plagg. De testar vattenbeständighet, slitstyrka, hållbarhet, funktionalitet, andningsförmåga, färgbeständighet vid tvätt, rivstyrka och solskyddfaktor m.m. Reima letar ständigt efter nya material och behandlingar som är mer biologiskt nedbrytbara och gör mindre skada på miljön. Förhoppningen är att kunna minska tvättbehovet och göra plaggen mer smuts och vattenavisande. Många material som Reima använder är certifierade enligt ÖKO-TEX® Standard 100 – ett oberoende test- och certifieringssystem för textila råmaterial, både i halvfabrikat och slutprodukter, och för alla led i produktionen. Alla Reima®-produkter måste uppfylla gränsvärdena enligt Öko-Tex produktklass I för babykläder.

Reima lägger stor vikt vid säkerhetsfrågor när de designar sina produkter. Alla detaljer är noga genomtänkta och om möjligt förbättra säkerheten t.ex. som reflexer. Förutom att Reimas produkter testas i laboratorier så samarbetar de också med förskolor i Finland som hjälper till att testa deras produkter.

Alla leverantörer och agenter som producerar varor för Reima måste förbinda sig att uppfylla eller överträffa kraven i Reimas uppförandekod. Reima jobbar hårt för att säkertsälla arbetarnas arbetssituation och trygghet. De jobbar också mycket för miljön och väljer att tranportera sina produkter via sjöfrakt istället för flyg. På land använder de även långtradartransporter. Reima väljer designlösningar och material som minskar miljöpåverkar så mycket som möjligt. Då deras plagg har en tidlös och funktionell design kan de användas i flera generationer. De ebjuder "reservdelar" till sina plagg så som lagningslappar och fothällor för att du ska få ut så mycket som möjligt ur ditt Reimaplagg. De arbetar också mycket med att få bort så mycket svinn som möjligt i tillverkningen och använder heller inga onödiga förpackningar under transport.

Reimas historia börjar i byggandet av Kankaanpåå-fabriken 1944. Där tillverkades till en början arbetskläder för kvinnor som från början hade varit snödräkter för armén. Företaget gick då under namnet Kankama Oy. På 50-talet växte sig företaget starkare och försökte då börja expotera de barnkläder som börjat tillverkas till Centraleuropa. Det tog inte riktigt fart som man hoppades på så man koncentrerade sig på Skandinavien. Reima bytte namn till Reima-Pukine i samma veva.

Under slutet av 60-talet så utvecklades materialet Enstex, ett material med hållbarhet och vattenaavstötande egenskaper. I och med detta började exporten ta fart och delar av tillverkningen förlades till satellitfabriker. I Sverige startade företaget ett eget säljkontor.

Mot slutet av 70-talet hade Reima ca 1200 anställda i de olika fabrikerna och de hade en stark export till Sovjetunionen. Reima gjorde investeringar för de anställdas välbefinnande, de hade uthyrningsbostäder, egen daghemsverksamhet och ett fritidsområde som var känt som Reimaranta.

Under 80-talet var företagets kapital bundet i jättestora lager och då produktionen skars ner fick flera satellitfabriker stängas och personal fick gå. När försäljningen österut upphörde i och med Sovjetunionens sönderfall så befann sig snart Reima på gränsen till konkurs.

Under 90-talet kom Reima igen då de utvecklade det vind och vattentäta materialet Reimatec. Det lanserades i Finland och de stora exportländerna. Reima la sin produktion i Kina, andra länder i Fjärran östern och i de baltiska staterna. 1997 blev de uppköpta av privata danska investerare.

2004 valde Reima att kapa all produktion av vuxenkläder och satsade helt på barnkläder 0-12 år. Tack vare detta kom lönsamheten snabbt och tillväxten har varit konstant allt sedan dess. I början på 2000-talet såldes Reimas produkter i nästan 20 länder. Under det de nya investerarna, The Riverside Company, satsar Reima stort på internationella marknader. De öppnar online-butiker i flera länder varje år och startar ett stort antal fysiska butiker.

Idag jobbar Reima hårt med att förverkliga sina framtida mål som ligger inom diverse områden så som forskning och utveckling, användning och återvinning.

Visa som Rutnät Lista

Produkter 1-12 of 102

Sida
per sida
Stigande ordning
Visa som Rutnät Lista

Produkter 1-12 of 102

Sida
per sida
Stigande ordning